Waarom vond je als kind niks lekker?

waarom vond je als kind niks lekker

Je hebt je vast weleens afgevraagd waarom kinderen zo kieskeurig zijn als het op eten aankomt. Het blijkt dat dit gedrag een belangrijke functie had in de prehistorie. Gertrude Zeinstra, voedingswetenschapper aan de Universiteit van Wageningen, legt uit waarom kinderen bepaalde smaken niet lekker vinden en hoe je ze toch nieuwe dingen kunt leren eten. Vanuit ons oerinstinct hebben kinderen vaak een aversie tegen bittere en zure smaken, die vroeger gevaar konden betekenen. Daarnaast speelt de textuur van voedsel een rol in wat kinderen wel of niet lekker vinden, en ouders kunnen hierbij een belangrijke rol spelen door al vroeg nieuwe smaken aan te bieden.

Het is interessant om te ontdekken dat de eetgewoonten van kinderen niet alleen te maken hebben met smaak, maar ook met de invloed van ouders en zelfs met de vroege ontwikkeling van smaakpapillen in de baarmoeder. Hoe meer variatie aan smaken een moeder eet, hoe meer een kind gewend raakt aan verschillende voedingsmiddelen. De beste periode om kinderen te laten wennen aan nieuwe smaken is van 0 tot 2 jaar, maar ook daarna blijft het belangrijk om een positieve omgeving te creëren rondom eten en het proberen van nieuwe gerechten. Uiteindelijk is het een kwestie van geduld en het blijven aanbieden van nieuwe smaken, zelfs als het wel 10 tot 15 keer kan duren voordat een kind eraan gewend raakt.

Oerinstinct en veiligheid

Waarom vond je als kind niets lekker? Dat heeft te maken met ons oerinstinct. In prehistorische tijden moesten mensen gokken of planten veilig waren om te eten. Bittere smaken waren vaak een teken van gevaar en daarom hadden mensen, inclusief kinderen, een natuurlijke afkeer van bitter voedsel. Het vermijden van bittere planten was een overlevingsmechanisme om giftige stoffen te vermijden. Soortgelijk gold voor zure smaken, die vaak een indicatie waren dat voedsel bedorven was en dus gevaarlijk om te consumeren. Het oerinstinct van kinderen om afkeer te hebben van bitter en zuur, lag dus in het streven naar veiligheid in een omgeving waar voedselbronnen niet zo voorspelbaar waren als nu in onze supermarkten.

Textuur en smaakvoorkeuren

Kinderen hebben niet alleen bepaalde smaakvoorkeuren, maar ook voorkeuren voor specifieke texturen in voedsel. Het mondgevoel of de ‘bite’ van voedsel speelt een cruciale rol bij het bepalen van wat kinderen lekker vinden. Over het algemeen houden kinderen van knapperige texturen omdat dit vaak wordt geassocieerd met vers voedsel dat niet bedorven is en veilig om te eten. Dit verschil in textuurvoorkeuren hangt ook nauw samen met de ontwikkeling van spieren in de mond en het gebit. Kinderen beginnen met vloeibaar voedsel en moeten leren hoe ze vast voedsel veilig kunnen eten zonder zich te verslikken. Gladde, slijmerige groenten kunnen moeilijk zijn voor kinderen om te eten vanwege het risico op verstikking.

Waarom vond je als kind niks lekker?

This image is property of i.ytimg.com.

Rol van ouders

De rol van ouders bij het aanleren van eetgewoonten begint al voor de geboorte. Onderzoek heeft aangetoond dat de smaken van voedsel dat een moeder tijdens de zwangerschap eet, doordringen tot het vruchtwater en de baarmoeder. Baby’s in de baarmoeder hebben al vroeg smaakpapillen en kunnen vanaf 14 weken proeven en vanaf 24 weken ruiken. Door als moeder een gevarieerd dieet te volgen, kan het kind in de baarmoeder wennen aan verschillende smaken. Borstvoeding speelt ook een rol, omdat de smaken van voedsel dat de moeder eet terechtkomen in de moedermelk. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van de smaakvoorkeuren van het kind voor groenten en fruit.

Periode van 0 tot 2 jaar

De beste periode om kinderen nieuwe smaken aan te leren is van 0 tot 2 jaar. Baby’s zijn in deze periode heel open en nieuwsgierig naar het ontdekken van verschillende smaken. Het is belangrijk om tijdens deze periode diverse voedingsmiddelen aan te bieden en kinderen te laten wennen aan verschillende smaken. Rond de leeftijd van 2 jaar kunnen kinderen echter wat eigenzinniger worden en hun eigen wil ontwikkelen, wat het soms lastiger maakt om hen nieuwe voedingsmiddelen te laten proberen. Het is echter nog steeds belangrijk om consistente afspraken te maken over het proeven van eten en om een positieve eetomgeving te creëren.

Zelfstandigheid en eigen wil

Op de leeftijd van ongeveer 2 jaar ontwikkelen kinderen vaak een eigen willetje en worden ze zelfstandiger. Dit kan leiden tot voedselexperimenten en afwijzing van voedsel. Het is belangrijk voor ouders om geduldig te zijn en consistente regels en afspraken te maken over het proeven van voedsel. Ondanks de uitdagingen die gepaard gaan met het aanleren van nieuwe eetgewoonten op deze leeftijd, is het essentieel om een positieve benadering te behouden, goede voorbeelden te geven en een gezellige eetomgeving te creëren.

Opvoedingsregels en stimulatie

Een belangrijke regel bij het opvoeden van kinderen op het gebied van voeding is dat de ouder bepaalt wat er wordt gegeten, terwijl het kind bepaalt hoeveel ervan wordt gegeten. Dwang werkt meestal averechts en kan leiden tot weerstand tegen het proberen van nieuwe voedingsmiddelen. Het is effectiever om kinderen altijd een hapje te laten proeven, zelfs als ze in eerste instantie weerstand bieden. Geduld en herhaling zijn essentieel bij het wennen van kinderen aan nieuwe smaken, aangezien het kan een aantal pogingen vergen voordat een kind een nieuw voedingsmiddel accepteert.

Geduld en herhaling

Kinderen kunnen terughoudend zijn om nieuwe smaken te proeven en het kan tijd kosten voordat ze deze accepteren. Het is belangrijk om kinderen te laten wennen aan nieuwe smaken door consistent nieuwe voedingsmiddelen aan te bieden en te blijven proberen, zelfs als ze in eerste instantie worden afgewezen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat kinderen meer open staan voor het accepteren van nieuwe smaken als ze regelmatig worden blootgesteld aan herhaling en geduld van ouders.

Conclusie

Het proeven van verschillende smaken is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en het aanleren van gezonde eetgewoonten. De opvoedingsstijl van ouders en hun geduld spelen een cruciale rol bij het aanleren van nieuwe voedingsmiddelen aan kinderen. Door een positieve eetomgeving te creëren, consistente regels te hanteren en kinderen bloot te stellen aan diverse smaken, kunnen ouders helpen bij het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten die kinderen een leven lang ten goede zullen komen. Het is belangrijk om kinderen te ondersteunen bij het ontdekken van nieuwe smaken en om een gezonde relatie met voedsel op te bouwen vanaf een jonge leeftijd.