,

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

volledig elektrische 7 zits peugeot e 5008 getest door rutger 2

Je hebt een nieuwe vriendin die al twee kinderen heeft, en jullie willen samen op vakantie zonder veel gedoe? Of misschien wil je je rubberboot meenemen zonder hem eerst leeg te laten lopen? De volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 biedt hiervoor de ideale oplossing. Rutger nam de proef op de som en reed van Kopenhagen naar Zweden om deze ruime en luxe auto te testen.

In dit artikel lees je over de voordelen van de e-5008, zoals voldoende ruimte voor passagiers en grote voorwerpen. Daarnaast vergelijken we deze Peugeot met andere populaire modellen zoals de Kia EV9, Mercedes EQB en Citroën. Wil je weten of deze elektrische 7-zitter het beste bij jou past, vooral wat betreft rijcomfort en prijs? Lees verder om erachter te komen hoe de e-5008 zich staande houdt in de huidige markt.

Algemene Inleiding

Introductie van de Peugeot e-5008

Jij bent vast op zoek naar een ruime en comfortabele elektrische SUV die jouw hele familie, inclusief je schoonmoeder, in stijl kan vervoeren. Dan heb ik goed nieuws! De volledig elektrische Peugeot e-5008 zou wel eens het antwoord kunnen zijn op jouw zoektocht. Met zijn zeven zitplaatsen biedt deze SUV niet alleen ruimte maar ook het comfort dat je van een moderne auto mag verwachten. Rutger heeft deze auto getest en zijn bevindingen bevestigd wat we al hoopten: een ideale keuze voor grote gezinnen of voor degenen die vaak met veel passagiers en bagage onderweg zijn.

Kenmerken van de elektrische SUV-markt

De markt voor elektrische SUV’s is de afgelopen jaren flink gegroeid, maar het aanbod voor zevenzitters blijft beperkt. Denk maar aan de Kia EV9, Mercedes EQB, en Citroën, die ook met zeven zitplaatsen komen maar elk hun eigen prijskaartje en specifieke kenmerken hebben. Met een verwachte prijs van rond de €50.000 speelt de Peugeot e-5008 een interessante rol in deze markt. Hij belooft niet alleen voldoende ruimte en luxe, maar ook de voordelen van elektrisch rijden, zoals lagere onderhoudskosten en een geruisloze rijervaring.

Ontwerp en Exterieur

Esthetische kenmerken

Op het eerste gezicht valt de Peugeot e-5008 direct op door zijn robuuste maar stijlvolle design. De scherpe lijnen en de kenmerkende grille geven de auto een atletische uitstraling. De LED-koplampen voegen een moderne touch toe terwijl ze tegelijkertijd voor uitstekende verlichting zorgen. Je zult merken dat deze SUV niet zomaar op de weg over het hoofd gezien wordt.

Vergelijking met concurrenten

In vergelijking met zijn concurrenten zoals de Mercedes EQB en Kia EV9, houdt de Peugeot e-5008 zich goed staande. Hij is iets langer, breder en hoger dan de EQB, wat resulteert in meer binnenruimte. Met een wielbasis die ook 8 cm langer is, biedt de e-5008 meer passagierscomfort, iets wat je vooral op lange ritten zult waarderen.

Praktische aspecten van het ontwerp

Naast het esthetische, heeft Peugeot goed nagedacht over de praktische aspecten van het ontwerp. De grote achterklep zorgt voor eenvoudige toegang tot de bagageruimte, en de tweede en derde zitrijen kunnen eenvoudig worden neergeklapt voor extra laadruimte. Voor gezinnen is het goed om te weten dat er genoeg ruimte is om kinderzitjes te plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van het comfort van de andere passagiers.

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

This image is property of i.ytimg.com.

Interieur en Comfort

Ruimte en zitplaatsen

Het interieur van de Peugeot e-5008 is ontworpen met het oog op comfort en ruimte. De zeven zitplaatsen zijn flexibel te gebruiken; je kunt eenvoudig schakelen tussen maximale passagierscapaciteit en extra laadruimte. De tweede rij kan zowel in delen neergeklapt als verschoven worden, wat ideaal is als je kinderen hebt die nog wat extra beenruimte nodig hebben.

Materialen en afwerking

Zodra je plaatsneemt in de e-5008, merk je de kwaliteit van de gebruikte materialen. Peugeot heeft hier duidelijk niet bezuinigd; van het zachte leer op de stoelen tot de hoogwaardige kunststofafwerking op het dashboard, alles voelt luxueus aan. Dit zit een stukje dichter bij de afwerking die je bij een Mercedes EQB zou verwachten, en dat is zeker een compliment.

Ergonomie en zitcomfort

De zitcomfort is top, vooral op de voorste en middelste rijen. De stoelen zijn goed ondersteunend en er is voldoende verstelbaarheid om een comfortabele zitpositie te vinden. De ergonomie van het dashboard en de bedieningselementen is ook goed doordacht, zodat je alles makkelijk kunt bereiken zonder je ogen te veel van de weg te moeten halen.

Infotainmentsysteem

Gebruiksvriendelijkheid

Een modern infotainmentsysteem hoort intuïtief en makkelijk bedienbaar te zijn, en dat is precies wat de Peugeot e-5008 biedt. Het grote touchscreen is helder en reageert snel op aanrakingen, terwijl de fysieke knoppen op het stuurwiel het eenvoudig maken om belangrijke functies snel in te schakelen.

Functionaliteiten

Wat betreft functionaliteiten, heeft de e-5008 geen tekort. Navigatie met real-time verkeersinformatie, een premium audiosysteem, en uitgebreide klimaatcontroles behoren allemaal tot de standaarduitrusting. Je kunt ook gemakkelijk een route langs laadpalen plannen, wat in een elektrische auto uiteraard een must is.

Integratie met smartphones

Smartphone-integratie is naadloos, dankzij zowel Apple CarPlay als Android Auto. Je kunt eenvoudig je favoriete apps gebruiken, telefoonoproepen beantwoorden en muziek streamen zonder je telefoon in je hand te houden. Dit is niet alleen handig maar verhoogt ook de veiligheid onderweg.

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

This image is property of www.topgear.com.

Rijhulpsystemen

Beschikbare technologieën

De Peugeot e-5008 biedt een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. Van adaptieve cruise control tot lane keeping assist en parkeersensoren, je hebt een scala aan technologieën tot je beschikking om je rit zo comfortabel en veilig mogelijk te maken.

Prestaties en betrouwbaarheid

Wat prestaties betreft, laten de rijhulpsystemen van de e-5008 weinig te wensen over. Lane keeping assist bijvoorbeeld, werkt uitstekend om je in het midden van je rijstrook te houden, hoewel de gevoeligheid soms wat overdreven kan zijn. De adaptieve cruise control past soepel de snelheid aan en houdt voldoende afstand tot je voorligger.

Vergelijking met andere modellen

In vergelijking met modellen zoals de Mercedes EQB, biedt de e-5008 nagenoeg dezelfde technologieën, maar dan voor een vriendelijker prijskaartje. De rijhulpsystemen doen niet onder voor de concurrentie en bieden goede betrouwbaarheid, hoewel sommige systemen misschien wat gevoeliger afgesteld zouden kunnen worden voor een nog betere rijervaring.

Rijervaring

Vermogen en acceleratie

Met een vermogen van rond de 204 pk schiet de e-5008 behoorlijk uit de startblokken. De acceleratie is soepel en snel, iets wat je zult waarderen bij het inhalen of het oprijden van een snelweg. Hoewel hij niet per se een sportauto is, geeft de e-5008 je toch een gevoel van kracht en controle.

Rijcomfort

Comfort is een van de sterke punten van de e-5008. De vering doet uitstekend werk in het gladstrijken van oneffenheden in de weg, en de isolatie is dusdanig goed dat je nauwelijks iets merkt van het omgevingsgeluid. Dit zorgt voor een serene rijervaring, wat vooral op lange ritten bijzonder aangenaam is.

Wegligging en stuurrespons

De wegligging van de e-5008 is stabiel en voorspelbaar. Hij voelt stevig aan in de bochten zonder dat het comfort daaronder lijdt. De stuurrespons is direct en geeft voldoende feedback, wat je vertrouwen geeft bij het rijden op kronkelige wegen of in de stad.

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

This image is property of www.peugeot.co.uk.

Praktische Bruikbaarheid

Laadcapaciteit en trekgewicht

De e-5008 mag tot 1000 kg trekken, wat je misschien wat beperkt vindt als je een zware caravan hebt. Echter, voor een gemiddelde aanhanger of fietsendrager volstaat dit prima. De laadcapaciteit van de auto is ook indrukwekkend; met de achterste stoelen neergeklapt heb je genoeg ruimte om grotere voorwerpen, zoals bijvoorbeeld een opgevouwen rubberboot, mee te nemen zonder problemen.

Bagageruimte en passagiersruimte

Wat bagageruimte betreft, biedt de e-5008 meer dan genoeg. Met alle stoelen in gebruik is er nog voldoende plek voor kleinere koffers of boodschappentassen. Klap je de achterste rij neer, dan breidt de beschikbare ruimte zich enorm uit. Dit maakt de auto ideaal voor vakanties of grote aankopen.

Dagelijks gebruik en praktische aspecten

In het dagelijks gebruik blijken de vele praktische aspecten van de e-5008 erg nuttig. Denk aan de vele opbergvakken, makkelijk toegankelijke USB-poorten, en een strak maar gebruiksvriendelijk dashboard. Voor gezinnen zijn de zonneschermen achterin een fijne extra, en de 12V poorten zorgen ervoor dat iedereen zijn apparaten kan opladen.

Elektrische Prestaties

Actieradius

Met een officiële actieradius van rond de 508 km hoef je niet snel bang te zijn dat je met een lege batterij komt te staan. Natuurlijk varieert dit afhankelijk van rijstijl, weersomstandigheden en belading, maar het blijft een solide waarde die concurreert met de beste in zijn klasse.

Laadtijden

Laadtijden zijn gemiddeld voor een SUV in deze klasse. Met een snellader kun je in ongeveer 30 minuten tot 80% opladen, wat bijzonder handig is voor langere ritten. Thuisladen duurt uiteraard langer, maar een volle nacht is meestal voldoende om van een bijna lege naar een volledig volle batterij te gaan.

Energieverbruik en efficiëntie

Met een verbruik van ongeveer 19,6 kWh per 100 km is de e-5008 behoorlijk efficiënt. Dit betekent dat je zelfs met variërende rijomstandigheden nog steeds goede prestaties en een degelijke actieradius kunt verwachten.

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

This image is property of www.drivencarguide.co.nz.

Kosten en Prijs

Basisprijs en opties

De verwachte basisprijs van rond de €50.000 plaatst de e-5008 in een competitieve positie. Er zijn verschillende optiepakketten beschikbaar, variërend van extra luxe bekleding tot geavanceerde rijhulpsystemen en een premium audiosysteem.

Vergelijking met concurrenten

Wanneer je kijkt naar de concurrentie, zoals de Mercedes EQB of de Kia EV9, merk je dat de e-5008 een uitstekende middenweg biedt tussen prijs en mogelijkheden. Hij is goedkoper dan de EQB maar biedt een luxe interieur en vergelijkbare technologieën.

Kostenefficiëntie op lange termijn

Hoewel de initiële aanschafprijs misschien hoog lijkt, is de e-5008 op lange termijn kostenefficiënt. Door lagere onderhoudskosten en de besparingen op brandstofkosten, is hij uiteindelijk goedkoper in gebruik dan een traditionele benzine- of dieselauto van dezelfde grootte en klasse.

Conclusie

Samenvatting van de bevindingen

Al met al biedt de Peugeot e-5008 alles wat je maar kunt wensen in een elektrische zevenzitter: ruimte, comfort, en veel moderne technologieën. Hij is ook prijstechnisch een aantrekkelijke optie, vooral als je kijkt naar de lange termijn voordelen van elektrisch rijden.

Voor- en nadelen

Een van de grootste voordelen is natuurlijk de ruime en flexibele indeling, samen met een luxueus interieur dat doet denken aan duurdere modellen. Het infotainmentsysteem en de rijhulpsystemen zijn meer dan voldoende voor het dagelijkse gebruik. Een nadeel zou het maximum trekgewicht kunnen zijn, wat beperkt is in vergelijking met sommige concurrenten.

Eindoordeel: Is de e-5008 een goede keuze?

Als je op zoek bent naar een ruime, comfortabele en kostenefficiënte elektrische zevenzitter, dan is de Peugeot e-5008 absoluut een goede keuze. Hij biedt een goede mix van luxe en praktische bruikbaarheid, en dat voor een redelijke prijs. Zeker een aanrader dus, vooral als je de ruimte en het comfort nodig hebt voor een groot gezin of regelmatig grote voorwerpen moet vervoeren.

Volledig elektrische 7-zits Peugeot e-5008 getest door Rutger

This image is property of cms.motorcomplete.co.uk.