Is de nieuwe Hyundai Kona een ‘babe’ of een ‘butler’?

is de nieuwe hyundai kona een babe of een butler

BABE of BUTLER? De nieuwe Hyundai Kona is de volledig vernieuwde elektrische auto van Hyundai. Rutger heeft vier weken gereden met deze auto en stelt de vraag: wil je een ‘babe’ of een ‘butler’ als auto? In autoreclames wordt vaak ingezet op avontuur en bombarie, maar willen we eigenlijk niet gewoon comfortabel naar onze bestemming rijden? De nieuwe Kona heeft een rijbereik van 514 kilometer en een laadsnelheid van 100 kW. Hoewel hij aardig optrekt, is deze auto niet bedoeld voor snelle races. Rutger deelt zijn ervaringen na vier weken rijden en laat zien waarom de Kona meer een comfortabele butler is dan een spannende babe in het leven.

In de wereld van autocommercials zien we vaak nieuwe auto’s over prachtige wegen rijden, zonder enige problemen of ongemakken. Maar in werkelijkheid komen we vaak terecht achter langzame rijders op een regenachtige donderdagmiddag op weg naar de supermarkt, met een krijsende baby achterin. Daarom is het soms beter om een auto te hebben die gewoon doet wat hij moet doen en ons comfortabel naar onze bestemming brengt. De Hyundai Kona is wellicht minder aantrekkelijk dan zijn grotere broer, de ionic 5, maar biedt wel een comfortabele rijervaring. Rutger legt uit dat de Kona vooral opvalt door zijn innerlijke kenmerken, zoals het rijbereik, laadsnelheid en comfort. Na zijn vier weken in de auto kan hij concluderen dat de Kona meer een betrouwbare butler is dan een opwindende babe in het leven.

Is de nieuwe Hyundai Kona een babe of een butler?

This image is property of i.ytimg.com.

Uiterlijk

Ontwerp van de nieuwe Hyundai Kona

De nieuwe Hyundai Kona heeft een volledig vernieuwd ontwerp. Hoewel de naam hetzelfde is gebleven, is het uiterlijk van de auto veranderd. Het ontwerp is echter niet zo indrukwekkend als zijn grotere broer, de ionic 5. Vanuit bepaalde hoeken ziet de Kona er weliswaar goed uit, vooral van voren, met zijn opvallende koplampen. Maar aan de zijkant is het ontwerp iets te druk en lijkt het alsof de ontwerper nog steeds bezig was met het ontwerp, terwijl het al af had moeten zijn. De achterkant heeft een vergelijkbaar ontwerp als de voorkant, maar is over het algemeen netjes.

Uiterlijk van de voorkant

De voorkant van de Hyundai Kona is aantrekkelijk, met opvallende koplampen die een modern en stoer uiterlijk geven. Van voren gezien maakt de Kona zeker indruk en oogt het ontwerp knap.

Uiterlijk van de zijkant

Het ontwerp van de zijkant van de Kona is iets drukker en minder aantrekkelijk. Er lopen verschillende lijnen over de zijkant van de auto die onnodig lijken en verwarring veroorzaken. Het ontwerp van de zijkant kan nog wat verbeterd worden om het geheel wat strakker en stijlvoller te maken.

Uiterlijk van de achterkant

De achterkant van de Kona heeft een vergelijkbaar ontwerp als de voorkant, met opvallende achterlichten die het geheel compleet maken. Over het algemeen is het ontwerp van de achterkant netjes en ziet het er goed uit.

Binnenkant

Representativiteit van de gereden Kona

Het model van de Hyundai Kona dat we gereden hebben is niet erg representatief voor de gemiddelde chauffeur. Het was namelijk de alles erop en eraan premium versie, die boven de €50.000 kost. De meeste mensen zullen waarschijnlijk kiezen voor de comfort limited editie, die een wat lagere prijs heeft en de belangrijkste opties bevat.

Comfort Limited editie

De comfort limited editie van de Kona bevat de belangrijkste opties die je zou willen hebben in een auto. Zo beschikt deze versie over een warmtepomp om energie efficiënt te verwarmen, verwarmde stoelen en stuur, een 12 inch infotainmentscherm en een achteruitrijcamera. Daarnaast bevat deze versie ook de grotere 65 kWh accu, wat zorgt voor een redelijk rijbereik, zelfs in winterse omstandigheden.

Belangrijkste opties

Naast de genoemde opties van de comfort limited editie, zijn er nog andere belangrijke opties beschikbaar voor de Hyundai Kona. Denk hierbij aan de mogelijkheid om de auto te openen en starten met je telefoon door middel van de digital key, stoelkoeling, luxere bekleding en 19-inch minecraft velgen. Deze opties kunnen naar wens toegevoegd worden om het comfort en de uitstraling van de auto te verbeteren.

Verschil tussen de grotere en kleinere accu

Er is een verschil tussen de Kona met de grotere 65 kWh accu en de Kona met de kleinere accu. Het prijsverschil is klein, dus het is aan te raden om voor de Kona met de grotere accu te kiezen. Hiermee heb je namelijk een aanzienlijk groter rijbereik en kun je de auto sneller opladen. Zelfs in winterse omstandigheden hadden wij een rijbereik van 400 km, wat betekent dat je met deze auto prima op vakantie kunt.

Rijervaring

Lane centering functie

De Kona beschikt over een lane centering functie, die ervoor zorgt dat je netjes in het midden van je rijstrook blijft. Dit systeem werkt goed en houdt je keurig op de juiste positie, hoewel het geen autonoom rijdend systeem is. Het is belangrijk om af en toe nog wel mee te werken en je handen aan het stuur te houden. Maar over het algemeen zorgt de lane centering functie voor een comfortabele en ontspannen rijervaring.

Vermogen en koppel van de Kona

De Kona heeft een vermogen van 218 pk en een koppel van 255 Nm. Dit zorgt ervoor dat de auto voldoende kracht heeft om gemakkelijk in te halen wanneer dat nodig is. Hoewel de Kona niet bedoeld is om mee te racen, trekt hij redelijk snel op. Het enige punt van aandacht is dat de voorwielen bij een snelle start op een glad wegdek kunnen doorslippen.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

De Hyundai Kona heeft een rijbereik van 514 kilometer, wat redelijk goed is voor een elektrische auto. Daarnaast kan de Kona ook snel opgeladen worden, met een laadsnelheid van 100 kW. Hierdoor hoef je niet lang te wachten totdat de auto weer volgeladen is. De combinatie van het goede rijbereik en de snelle oplaadmogelijkheden zorgt voor een praktische en efficiënte rijervaring.

Infotainment test

Navigatie-instellingen

Het navigatiesysteem van de Hyundai Kona is gebruiksvriendelijk en eenvoudig in te stellen. Het kost niet veel moeite om een bestemming in te voeren en de routebegeleiding te starten.

Functie van de voice assistant

De voice assistant van de Kona begrijpt opdrachten goed en kan je goed helpen met het navigeren naar een bepaalde locatie. Het is eenvoudig om spraakopdrachten te geven en de voice assistant reageert snel en accuraat.

Doorsnee van een normale rit

Tijdens een normale rit werkt het infotainmentsysteem van de Kona naar behoren. Er zijn geen problemen met het navigeren of bedienen van de verschillende functies. Het systeem is intuïtief en gemakkelijk te begrijpen, waardoor je je kunt concentreren op het autorijden.

Kwaliteit van het audiosysteem

Het audiosysteem van de Kona klinkt goed, met helder en krachtig geluid. Bij hogere volumes kan er echter een lichte resonantie optreden, wat de geluidskwaliteit enigszins kan beïnvloeden. Over het algemeen is het audiosysteem van de Kona geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar niet voor de echte audiofiel.

Comfort

Handelingen bij elke rit

Bij elke rit in de Kona moeten er een aantal handelingen verricht worden. Zo moet je de gordel aandoen, de snelheidslimiet instellen en de stuurwaarschuwing uitzetten. Hoewel het misschien wat irritant is om deze handelingen telkens opnieuw te moeten doen, zijn ze belangrijk voor de veiligheid en het comfort tijdens het rijden.

Waarschuwing bij het overschrijden van lijnen

De Kona beschikt over een waarschuwingssysteem dat afgaat wanneer je de rijstrookmarkeringen overschrijdt. Dit kan soms wat vervelend zijn, vooral op wegen zonder middenstreep waarbij de strepen naar binnen zijn gezet. De auto denkt dan dat je dronken of moe bent, waardoor je getrakteerd wordt op een langdurige waarschuwingstoon.

Lane centering

De lane centering functie van de Kona zorgt ervoor dat je keurig in het midden van je rijstrook blijft. Dit draagt bij aan het comfort en de veiligheid tijdens het rijden, omdat je minder hoeft te corrigeren en de auto deels het werk voor je doet.

Rijdynamiek en grip

De rijdynamiek van de Kona is prima, maar niet spectaculair. De auto reageert goed op de input van de bestuurder en kan gemakkelijk bochten nemen. De grip van de Kona is ook goed, hoewel de voorwielen kunnen doorslippen bij een snelle start op een glad wegdek.

Rijervaring samengevat

Conclusie over de rijervaring

De rijervaring met de Hyundai Kona is over het algemeen comfortabel en prettig. De auto beschikt over verschillende handige functies, zoals lane centering en een goede grip op de weg. Het vermogen en koppel van de Kona zorgen ervoor dat de auto voldoende kracht heeft om makkelijk in te halen. Daarnaast is het rijbereik van de Kona redelijk goed en kan de auto snel worden opgeladen. Kortom, de rijervaring met de Kona is bevredigend en voldoet aan de verwachtingen.

Uiterlijk versus functionaliteit

Voorkeur voor een auto die comfortabel is

Bij het kiezen van een auto geef je wellicht de voorkeur aan een auto die vooral comfortabel is. De Hyundai Kona is een goede keuze op dit gebied, omdat de auto een comfortabele rit biedt en weinig irritaties kent. De nadruk ligt op functionaliteit en gemak, in plaats van op avontuur en opwinding.

Geen behoefte aan een spannend leven

Voor sommige mensen is een spannend leven niet nodig en al helemaal niet tijdens het autorijden. De Hyundai Kona biedt een comfortabele en betrouwbare rijervaring, zonder overbodige bombarie. Het is een auto die doet wat hij moet doen en je nooit in de steek laat.

Verwachtingen van een auto als gereedschap

Voor velen is een auto niet meer dan een gereedschap, dat betrouwbaarheid en comfort biedt. De Hyundai Kona voldoet aan deze verwachtingen en zorgt ervoor dat je zonder irritaties op je bestemming aankomt. Het is een auto die zijn functie als gereedschap serieus neemt en je in comfort brengt waar je moet zijn.

Conclusie

Een autorit zonder irritaties

De Hyundai Kona biedt een rijervaring zonder irritaties. De auto is comfortabel, betrouwbaar en functioneel. Het uiterlijk van de Kona kan nog wat verbetering gebruiken, maar de binnenkant van de auto maakt dit ruimschoots goed. Met opties zoals een warmtepomp, verwarmde stoelen en stuur, en een groot infotainmentscherm, heb je alles wat je nodig hebt voor een comfortabele autorit.

Verwachtingen van de Hyundai Kona

Als je op zoek bent naar een auto die vooral comfortabel is en je nooit in de steek laat, is de Hyundai Kona een goede keuze. De rijervaring is prettig en de auto biedt voldoende vermogen en koppel om gemakkelijk in te halen. Daarnaast heeft de Kona een goed rijbereik en snelle oplaadmogelijkheden.

Butler versus babe

De vraag of je liever een ‘butler’ of een ‘babe’ als auto wilt, wordt beantwoord met de Hyundai Kona. Deze auto is meer een geduldige butler die alles doet om de rit aangenamer te maken. Hij zorgt ervoor dat je comfortabel en zonder irritaties op je bestemming aankomt. Hoewel de Kona misschien niet zo spannend en opwindend is als sommige andere auto’s, biedt hij wel betrouwbaarheid en gemak.