Bright op Banden is terug met een nieuw seizoen

bright op banden is terug met een nieuw seizoen

“Bright op Banden is terug met een nieuw seizoen! In dit seizoen neemt Bram je mee voor een ritje in de Witkar, ’s werelds eerste elektrische deelauto. De Witkar, bedacht en gemaakt in Nederland in de jaren ’60 en ’70, was oorspronkelijk bedoeld om alle personenauto’s in Amsterdam te vervangen. Hoewel er uiteindelijk slechts enkele tientallen Witkarren werden gemaakt, heeft Museum Nemo er één opgeknapt. In deze aflevering ontdekken we hoe het is om in de Witkar te rijden en wat we ervan kunnen leren. Seizoen 2 van Bright op Banden wordt mede mogelijk gemaakt door de Jeep Avenger Full Electric.”

“Dit seizoen van Bright op Banden belooft vernieuwend vervoer te verkennen. Bram rijdt in een futuristische Microcar uit de jaren 70, ook wel bekend als de Witkar. Als ’s werelds eerste elektrische deelauto was de Witkar revolutionair voor zijn tijd. Het Witkar systeem had meerdere oplaadstations in Amsterdam, een bereik van 15 km en gebruikskosten van 10 gulden cent per minuut. Hoewel het Witkar systeem uiteindelijk geen groot succes werd, heeft dit concept een plek gekregen in de verzameling van Museum Nemo. Blijf kijken naar Bright op Banden om meer te ontdekken over deze bijzondere elektrische deelauto en andere innovaties op het gebied van mobiliteit. “

Bright op Banden is terug met een nieuw seizoen

Het populaire programma Bright op Banden is terug met een nieuw seizoen vol spannende avonturen op het gebied van mobiliteit en duurzaam vervoer. In dit seizoen gaat de presentator Bram rijden in de Witkar, ’s werelds eerste elektrische deelauto. De Witkar, bedacht en gemaakt in Nederland in de jaren ’60 en ’70, was ooit bedoeld als vervanging voor alle personenauto’s in Amsterdam. Helaas zijn er uiteindelijk maar enkele tientallen Witkarren gemaakt, waarvan er een is opgeknapt en te bewonderen is in het Museum Nemo.

Bright op Banden is terug met een nieuw seizoen

This image is property of i.ytimg.com.

Bram gaat rijden in de Witkar, ’s werelds eerste elektrische deelauto

In deze aflevering van Bright op Banden stapt Bram achter het stuur van de Witkar, een futuristische microcar uit de jaren ’70. De Witkar staat bekend als ’s werelds eerste elektrische deelauto en heeft een interessante geschiedenis.

De Witkar was bedacht en gemaakt in Nederland in de jaren ’60 en ’70

De Witkar werd bedacht en ontwikkeld in Nederland in de jaren ’60 en ’70. Het was een revolutionair idee om alle personenauto’s in Amsterdam te vervangen door de elektrische deelauto. Het plan was om zo’n 1400 Witkarren in de stad te plaatsen, maar uiteindelijk zijn er slechts enkele tientallen gemaakt. Desondanks heeft de Witkar een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van elektrische deelauto’s en duurzaam transport in Nederland.

Het witkar systeem

Het witkar systeem bestond uit meerdere oplaadstations verspreid over Amsterdam. De Witkar had een bereik van ongeveer 15 kilometer en moest regelmatig worden opgeladen. Dit gebeurde met behulp van een railsysteem, waarbij de Witkar aan een stroomrail werd gekoppeld om op te laden. Het gebruik van de Witkar kostte destijds 10 gulden cent per minuut. Het Witkar systeem had vijf oplaadstations in het centrum van Amsterdam, waar de auto’s opgeladen konden worden.

Het witkar systeem had enkele technische problemen en werd uiteindelijk geen groot succes

Helaas kampte het witkar systeem met enkele technische problemen, waardoor het geen groot succes werd. Desondanks was het een baanbrekend concept dat heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van elektrische deelauto’s. Het feit dat er destijds al werd nagedacht over duurzame mobiliteit is indrukwekkend en relevant in de huidige tijd.

Het witkar systeem in Amsterdam

Vandaag de dag kunt u een originele Witkar bekijken in Nemo, het wetenschapsmuseum in Amsterdam. De Witkar was oorspronkelijk bedoeld als oplossing voor de verkeersdrukte en vervuiling in de stad. Hoewel het systeem uiteindelijk geen succes werd, heeft het wel bijgedragen aan het bewustzijn rond duurzaam transport en deelvervoer.

Het witte fietsenplan

Het concept van de Witkar werd later gekopieerd in andere steden, zoals Parijs, waar het witte fietsenplan werd geïntroduceerd. Dit plan was gebaseerd op het idee van de Witkar en had als doel om het gebruik van deelvervoer te stimuleren en de verkeersdrukte te verminderen. Luud Schimmelpennink, de ontwerper van de Witkar, speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het witte fietsenplan.

Conclusie

Hoewel de Witkar uiteindelijk geen groot succes werd, heeft het een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van elektrische deelauto’s en duurzaam transport in Nederland. Het is fascinerend om te zien hoe een concept uit de jaren ’70 nog steeds relevant is in de huidige tijd. Het nieuwe seizoen van Bright op Banden biedt een uniek perspectief op deze historische innovatie en laat ons nadenken over de toekomst van mobiliteit.